If you Really Knew me

Barn är en gåva inte alla förunnat. Än så länge lånar jag barn. Det fungerar bra för mig, för då kan man lämna tillbaka dem. Jag lever fortfarande Sex and The City-life, men det är ett ämne som kanske kan fördjupas vid ett annat tillfälle. If you really knew me, I would want you to know that… Idag är jag nämligen något melankolisk. Lite trött dessutom, men det är väll ganska så väntat efter Nobelfest och ett underbart julbord. Knäck den klädkoden om ni kan!

Det bästa idag är att jag har fått utmärkelsen världens bästa barnvakt. HA! Det ni! Jag har myst med mosters älskling, världens goaste Charlie.  Att spendera tid med Charlie var vad jag behövde. Hon har så härlig fokus! Ett papper kan vara superspännande för att sedan bli katastrofalt tråkigt. Däremellan pendlar hon mellan pussar och massvis med skratt. Hon dansar gärna också! Idag har vi mest spelat Elton John och sjungit Imse Vimse Spindel. Här ser ni henne. Ja, det är en hon-Charlie!

Charlie föddes den 11 juli i år. Vi hade då väntat på henne länge. Hon skulle nämligen komma på midsommar. Min systers uppdrag var att föda och mitt uppdrag var att passa hunden. Vi tog båda våra uppdrag på djupaste allvar, skulle tro att jag fick det bästa uppdraget och Eja det viktigaste. Men hur som helst, kära syster Eja och Andreas fick Charlie. Och idag var hon min några timmar.

Om du verkligen kände mig, vad skulle du då behöva veta om mig? Vad vill jag att du ska veta om mig, för att du ska förstå mig? Jo, jag har funderat på det, eftersom jag såg If you Really Knew me på MTV. I programmet samlas ungdomar och arbetar med attitydförändringar. De har samtalsgrupper där de inleder med: If you really knew me, you would know that… och sedan ombeds varje person avslöja något om sig själv. Genom dessa samtal ges de möjligheten att se varandra för vad de är och lyssna till vilka rädslor de har.

Jag funderar dock på om bekräftelsen är överordnad förståelsen. Att kunna lyssna behöver inte innebära att förstå. Den empatiska förmågan kräver kanske förståelse, dock utan projiceringar. Den empatiska förmågan kräver inlevelse. Vad är skillnaden mellan förståelse och inlevelse? Du behöver inte ”walk a mile in my shoes”, eller?

If you really knew me, you would recognize this day as a very low day. Den är dyster, tung eller kanske mer melankolisk. Min nivå motsvarar min playlist för dagen. Den innehåller Pink Floyds Wish you Were Here, Hey You, The Moody Blues Nights in White Satin, NIN & Johnny Cash Hurt och Procol Harum A whiter shade of pale samt annat smått och gott från Hendrix och Zeppelin.

För att pigga upp mig själv har jag dessutom addat John Mayer, The Kinks och The Doors plus att jag dricker kaffe och äter choklad. Sen är det ju klart, eftersom jag i grunden är en optimist som tillfälligt lever i en svacka, så kan jag inte låta bli att skratta åt texten till Elenore, The Turtles;  

Elenore, gee I think you’re swell
And you really do me well
You’re my pride and joy, et cetera
Elenore, can I take the time
To ask you to speak your mind
Tell me that you love me better

PRICELESS! Att rimma ‘swell’ med ‘well’ i en mening som inleder med ‘gee’ och dessutom få in ett ‘et cetera’ är ju helt underbart!

6 thoughts on “If you Really Knew me

  1. älskar din blogg !!!!! hahaha du är bäst ! din blogg är numera en stor favorit…längtar redan efter nästa inlägg =)

    stor kram från din kusin, the one and only betty BOOPS 😉

  2. Så sööt hon är! Var länge sedan jag såg Charlie. Och hon är väldigt lik sin mamma.

    Att bli bekräftad är en av människans starkaste drifter.

    Kram min vän

    • Tack Jeanette!
      Tråkigt att du mist din älskade bror. Det är så att det är min far som gått bort – Älskade bror – är ett inlägg skrivet till min bror som en sorts förklaring till varför det gör ont att mista någon när man allra minst anar det. Jag misstänker att du förstår vad jag pratar om. Att förlora en bror, det vågar jag inte ens tänka på. Att mista sina föräldrar det är mer naturligt, för det är så livets gång ”borde” se ut.
      Jag ska givetvis besöka dig och din blogg -ser att du lämnat två adresser -har du två bloggar?

      Vi ses snart -igen TACK för att du lämnade ett avtryck hos mig!
      Mvh Therese

Kommentera

