Livet med en rottis…

Det är något speciellt att leva ihop med en Rottweiler. Man vet aldrig riktigt vad som väntar. Vår rottis fyllde sex år i somras. Vi firar hans födelsedagar med paket och mumsigt att äta. Mer mumsigt än vanligt? Nja, det vet jag inte. Min rottis lever nämligen på specialkost. Han föredrar nygrillad kyckling från charken eller en nystekt skiva av något kött. Pastej kan också fungera, beroende på vem det är som ger honom. På sommaren gillar han nystekt våffla med grädde och sylt. Det får han ofta på golfbanan. Visst, han får pärlor oxå. Varje dag, så här i juletider uppiffad med julskinka.

En rottis gillar att bli road. När han inte blir tillräckligt underhållen, roar han sig själv. Eftersom han i grunden är en arbetshund med stor vaktinstinkt, vaktar han hela vår trädgård, grannens trädgård, alla grannars trädgårdar, hela gatan samt huvudleden utanför och hela vägen ner till kyrkan. Till och med kyrkans järnvägsövergång vaktar han. Dessutom har han patent på parkeringen vid bostadsrätterna på andra sidan huvudleden. Han har full koll, på allt och alla.

Leo, som han heter, har en egen vilja. Han sover i vår säng, trots att han har en Fatboy Doggielounge. Den hundsängen är nog inte mitt bästa inköp, men jag gillar den. Räcker inte det? Svaret är nej. Den får dock ligga kvar på golvet, mest för att den är snygg. Min förhoppning är att Leo också ska inse det. Tillsvidare ligger jag på den ibland. Det är mitt sätt att förneka att det faktiskt var ett dåligt köp.

På sommaren är Leo barnsligt förtjust i vatten och på vintern är han som en jordfräs i snön. Leo älskar att simma och detta har utvecklats till att vi åker och simtränar med honom. Han får då simma i en stor bassäng inomhus. Detta följs sedan av massage med stretching. Det gillar han! Ibland får han dessutom någon behandling. Vi har provat akupunktur och vibratoplattor. En rottis utmanar ofta sig själv och det kan resultera i att de lägger vikten fel och då åtgärdar Leos sjukgymnast det. Leo fullkomligt älskar att åka dit! 

Leos filosofi i livet är; Det som är mitt är mitt och det som är ditt är också mitt. När min älskade katt levde, och han satte man inte sig upp emot – inte ens Leo, drack de i varandras vattenskålar. Visst, detta var mycket broderligt, men det hade sitt ursprung i Leos filosofi. Om du blir gäst hos oss, kommer Leo testa dig och ger du han lillfingret, så tar han hela näven. Så är det bara -Kom ihåg att jag sa det!

Nää, nu sätter vi tass för idag. Det blir frukt till mig och grisöra till Leo, som vi gömmer så att han får den spännande uppgiften att leta upp sitt godis -det gillar han. Idag planerar jag att lägga den under doggieloungen, så att vi alla kan upptäcka vad användbar den faktiskt är.

5 thoughts on “Livet med en rottis…

  1. Leo är en fantastiskt snäll hund och jag är glad att han gillar mig.
    Jag är ju lite rädd för stora hundar, men Leo är så snäll och go . Jag fattade inte ens att han var en rottis i början =)

    Kram

    • He he! Ja, visst är han väluppfostrad… -Nää, men visst, han är supertrevlig. Ingen mördarrottis här inte! Han gillar människor, och speciellt så snälla och söta som du..
      =)
      Kram T

    • Ja, någon måste ju gör det!

      Speciellt för att:

      1. Den är stor, ca 120 cm x 70 cm, och då måste den användas för att ha kvar sin självklara plats vid soffan.

      2. Den var dyr, därför ska den användas ofta.

      (sluta skratta -jag hör dig ända hit!)

      KRAM!

  2. HAHAHAHAH jag dog…! min humor and i love it…kunde riktigt se dej demonstrativt lägga dej i korgen o försöka övertala leo att den är kanon !!! hahahah =D

    kram

Kommentera

