Cupcake

Käraste Camilla, i bloggvärlden kallad Inna,  har gett mig en Cup Cake Award! Tjo ho! KUL! Mums -en cupcake! Thanks! All American works with me! Notera också att det står For beautiful blogs with that little bit extra! 

cup cake award

Denna award kom med regler. Det var dessa.

1. Tacka den du fick Awarden från.
2.Kopiera Awarden till din blogg.
3.Berätta vilka tre författare som hör till dina favoriter, och nämn en favoritbok per författare.
4.Skicka Awarden vidare till fem mottagare du tycker förtjänar den.

Åh hjälp! Kedjebrev finns även i bloggvärlden! Jösses! Och jag är en regelbrytare så jag väljer snabbt tre böcker för att de är bra -en short story visserligen; jag bröt alltså ytterligare en regel, och skickar endast till 2 andra bloggvänner, inte 5. Däremot får gärna du som läsare lämna dina boktips här: Jag har ju snart jullov och behöver därmed något att läsa!

Jag är allätare av litteratur. Läser allt som är känt och okänt. Gärna på engelska. Ibland ungdomsböcker -för att kunna rekommendera elever vad som skulle kunna vara intressant att läsa. På sängbordet ligger en bok om meditation -julklappen från Minijulen hos mamma och bredvid Vampire Diaries (del 1 &2), The Note Book och The Last Song. Jag läser också trädgårdstidningar samt flertalet kokböcker, för att de är så fulla med kärlek. Kärlek till mat och kärlek till livet.

Här kommer tre författare och deras verk som jag på något sätt fastnat för:

Stephenie Meyer –The Twilight Saga.
Fantastisk serie, som jag dessutom använde i en c-uppsats i engelska. Det är förtrollad värld av kärlek och byroniska hjältar i vampyrform. Ni har säkert sett filmatiseringarna.

Nicole Krauss – Kärlekens Historia (The History of Love).
En underbar kärlekshistoria som täcker 80 år. Det är en man vid namn Leo som lovar att älska en flicka för alltid. Men under andra världskriget tappar de kontakten och när han hittar henne igen i New York flera år senare lever hon med en annan man, eftersom hon trodde att Leo dött i kriget. Flera år senare korsar hans historia vägen via en ung flicka som reder ut hur det kunde bli så. Det är en tragisk historia med mycket kärlek som bland annat handlar om en man som håller sitt löfte; han älskar henne för evigt, precis som han lovat.

William Faulkner – A Rose for Emily (a short story)
Den senaste jag läste. För att jag tyckte så mycket om låten med The Zombies. Tack för den Christophe! Ytterligare ett tragiskt öde, om en kvinna som träffar en man. Sedan ses hon på stan när hon köper arsenik och mannen hon träffar försvinner plötsligt. Mer säger jag inte…Tragiskt, spännande och en bit klassisk morbid litteraturhistoria på en och samma gång.

Okej, jag skickar denna award vidare till:

Anna -För att jag vet att du har bra smak och spännande titlar på lut, min kära häxa! Så är det bara..

Elisabeth – Jag vet bara en författare som du verkligen gillar, så det är spännade om du nämner minst tre! Jag undrar, blir det samma genre kanske? Ja, jag vet inte.. Ps.. Ni som läser, kolla Bettans senaste inlägg. Underbart! Det värmer -Tack! 

Kram Therese

Kommentera

