Knäck mig (om ni kan)

Knäck -snart är det dags att göra knäck. Jag har idag gjort Rocky Road -för att familjen är så förtjust i just detta julgodiset. Själv föredrar jag sådant som inte är blandat med annat -skumt va? Det lustiga är att jag en gång mötte en likasinnad själ i en bok. Boken hette Den Besynnerliga Händelsen med Hunden om Natten och handlade om en pojke som hade aspergers syndrom. Han gillade inte mat som mötte annan mat -och jag kan känna igen mig i det ibland. Råvorna ska liksom tala för sig själva -det brukar liksom bli bäst så.. Jag föredrar därför choklad utan nötter och frukt. Knäck -ja, gärna utan mandel.

Knäck mig -ja, visst kan det kännas så ibland. Hittade en härlig julkula med just detta budskap. Jag har den i hallen, så jag går förbi den ofta. Knäck mig! -Ja, försök om ni kan, skrattar jag tillbaka varje gång jag ser den. Just i den stunden känner jag mig nöjd över mig själv. Just då känner jag mig stark!

Något som dock numera knäcker mig är höjder. Jag har sedan terrorattacken i NYC lidit av höjdskräck. Bara vetskapen av att WTC har rasat skrämmer mig. Jag mår psykiskt dåligt av att tänka på det och det är märkbart fysiskt. Det började med enbart höjder, men sedan dess uppkomst 2001 har höjdskräcken smittat av sig. Jag gillar inte längre broar, rulltrappor, köer eller trängsel. Jag ser numera en potentiell rasrisk i det mesta. Det är helt ologiskt egentligen. För även om det skulle rasa, så skulle det göra det vare sig jag är rädd eller inte!

Jag har som mål att knäcka min ångest och bota min höjdskräck. Det får vara slut på såna dumma tankemönster (läs monster). Det tar för mycket ork och ger ingenting. Det kostar bara. Därför var jag i helgen på Heaven 23 i Gbg; i Stockholm heter motsvarande Himlen där till. Jag förstår att namnen har med utsikten att göra, men det som händer inombords är långt från himmel.

Mia Törnblom säger att du måste tro, men om du inte tror på det så ljug, för snart har du ljugit så länge att du faktiskt tror på det. Jag ljög därför för mig själv under hela min vistelse i himlen och intalade mig själv att Heaven 23 minsann var underbart, snyggt, rent, trevligt och vackert. Fantastiska amaryllisar! Goda drinkar (6’or Captain Morgan och cola, tack ) och härliga vyer dessutom! Hissen var också underbar, speciellt när vi åkte ner vid stängningsdags.. Knäck mig (om ni kan)!

Imorgon är det jag som kokar knäck. Med och utan mandel. På familjär höjd.

Kommentera

