The Path I have Chosen

Jag har blivit lovad mer än jag egentligen kunde få. Jag har sett mer än vad jag kanske borde. Och jag har möjligtvis glömt mer än vad som som faktiskt har stannat kvar. Ibland kommer bilder som jag egentligen inte trodde fanns. Bilder, ibland utan sammanhang eller innebörd. Det är bara bilder, men på något sätt blir de summan av den jag är idag.

”I am nothing special; of this I am sure. I am a common man with common thoughts, and I’ve led a common life. There are no monuments dedicated to me and my name will soon be forgotten, but I’ve loved another with all my heart and soul, and to me, this has always been enough”.

”The romantics would call this a love story, the cynics would call it a tragedy. In my mind it’s a little bit of both, and no matter how you choose to view it in the end, it does not change the fact that it involves a great deal of my life and the path I have chosen to follow”.

Alla kärlekshistorier har inte ett gott slut -är det därför vi ständigt söker efter nya? Någonstans mellan dröm och verklighet funderar jag på om det kanske var så att just jag räddade ditt liv. Du frågar mig hur jag mår. Men minns du vad, det var inte mina fötter som svävade där ovan golvet, utan det var jag som höll i ljusstaken och därför frågar jag dig, hur mår du?

Det är lika klart idag som då, fast det finns inte där så ofta. Nästan aldrig faktiskt. I stunden så hör jag hur livet rinner ur dig, hur luften försvinner och hur din röst förvandlas till ett väsande. Jag öppnar dörren med kraft. Du är blå med hans händer kring din hals. Det finns mer, mycket mer, men det räcker så just för idag. Bildernas berättelse är därmed slut.

”Start at the beginning, go through to the end and then stop”, säger The Red Queen till Alice i Underlandet. Att börja från början är givetvis det självklara stället att börja skriva på, men ändå börjar jag sällan från början. Jag finns ju redan mitt i.

”I have no complaints about about my path and the places it has taken me; enough complaints to fill a circus tent about other things, maybe, but the path I’ve chosen has always been the right one, and I wouldn’t have had it any other way”.

Jag står stadigt där jag står. Räddade jag ditt liv? Jag vet inte. Att du lever är dock viktigast, vännen min. Jag avslutar med ytterligare ett citat från Alice i Underlandet:

– ”Vill du vara snäll och tala om för mig vilken väg jag ska ta härifrån?”
– ”Det beror på vart du vill komma” svarade katten.
– ”Det spelar inte så stor roll…”, sa Alice.
– ”Då spelar det heller ingen roll vilken väg du tar”, sa katten.
– ”…så länge som jag kommer NÅGONSTANS”, fortsatte Alice.
– ”Åh, det kommer du att göra”, sa katten, ”bara du går tillräckligt långt”.

(Extracts from The Notebook written by Nicholas Sparks)

Kommentera

