…någonstans mellan önskningar och behov…

Igår kände jag att jag nästan gick i fällan. IGEN. Hur är det möjligt? Dumma jag frågade sambon, särbon alternativt kärleken, exet, pojkvännen -ja, kärt barn har många namn- en fråga kring ett köp av en ny systemkamera. Det var en fråga där jag egentligen inte ville ha ett svar och han svarde det jag absolut inte vill höra. Det irriterade mig oerhört efteråt när jag lagt på luren för då jag insåg vad som just hänt. FÖR I HELVETE THERESE! Jag ville bli uppmuntrad och jag ville inte alls ställa det som en fråga för jag ville inte ha ett svar, speciellt inte ett svar motsatt till det jag absolut ville. Jag bannade mig själv; varför då ens ställa frågan! Turligt nog ringde han upp igen och jag fick förklara hur jag upplevde det och han förklarade sig, och det visade sig att vi missförstått varandra. Visst, en bild säger mer än tusen ord, men KOMMUNIKATION -se vad viktigt det är!

Hur gick det med systemkameran då? Jo, det är så att jag länge funderat på att köpa en. Jag tänker ännu – hur dyr ska jag ha? Det finns en elemäntär skillnad mellan önskningar och behov. Önskningar är världen dit vi flyr när vi drömmer om mer. Jag har tidigare berättat att min favoritfilm är Finding Neverland med Jonny Depp i rollen som JM Barrie, mannen som skrev böckerna och pjäserna om Peter Pan. Och det är så, att vi har mer likheter än man kan ana. Det finns så många words of wisdoms i den filmen, så många av mina egna sanningar. På många sätt och vis är jag Peter Pan eller möjligtvis JM Barrie, och ibland känner jag mig som Jonny Depp (I WISH!). Jag önskar en kamera som jag faktiskt blir nöjd med. Jag vill ha en lätt kamera som är enkel att använda. Jag har riktat in mig på en Canon, men vilken?

Behov är dock det som som är grundläggande. Det är det vi behöver för att fungera, exempelvis uppskattning, kärlek och ett socialt nätverk. Var kamera hör hemma, det vet jag inte ännu, kanske just för att jag inte har någon. Kameran är tänkt som en sysselsättning där jag kan dokumentera min vardag och de stunder jag skapar. Just nu har jag ett behov att vara stark för mig själv,  att skaffa mig nya rutiner och vanor där jag kan leva till min fulla potential. Att ta foton är något jag alltid gillat, givetvis stundvis mer och stundvis mindre och därmed har jag ett behov av en systemkamera. Inte på något sätt ett grundläggande behov, utan mer för nöjes skull. Kanske kan man nöja sig med en ny digitalkamera medan jag undersöker den perfekta systemkameran för just mig?  

My student sent me a quote from The Last Song and I think it is something to think about. Rigth now it makes a lot of sense. Miss A -Thank you for this! ”Sometimes you have to be apart from the people you love, but that doesn’t make you love them any less. Sometimes it makes you love them more”

Kommentera

