livet från andra sidan

Från att plötsligt ha sett livet från andra sidan, känns det som om det inte går att komma längre ned. Fast ändå högre än förut. What goes up must come down, och vi siktar högre än förut. Det gäller bara att alla får följa med, att gå hel ur det här är det yttersta målet, för alla inblandade. Livet blir inte mer värdefullt än så här. Från att ha hittat där jag aldrig förr letat, från att ha funnit där det borde vara förbjudet, från att ha upplevt något som förändrar både kropp och själ står jag något mörbultad, något förbannad men ändå hoppfull.

Att stirra döden i vitögat, att brottas med idioti, får mig att fundera -vad kan vara värre än det här? Det är lugnet efter stormen och huset är blott en skugga av sitt forna jag. Skratten har tystnat, själen är utslagen och de knarrande golvplattorna ger av ett skrämmande ljud snarare än det välbekanta.  Jag tvättar med vanish, skrubbar med klorin och putsar med Ajax -allt ska bort, allt ska ut. Damm och blod -allt ska bort, endast det familjära har rätt att stanna kvar.

Kommentera

