du står en bit bort

Trött. Det har varit helg så man borde vara utvilad, men tyvärr har jag sammanlagt bara fått en natts sömn istället för två. Det är svårt för man ligger och lyssnar efter ljud hela tiden. Tänk vad många tåg det rullar vid bergets kant. Du kanske undrar varför jag sover här då, kanske hade det varit enklare att sova någon annanstans. Jo du förstår, det är så det måste vara. Man orkar inte sova borta hur många nätter som helst. Det löser liksom inte situationen. Jag måste sova här så att älskade bror förstår att det är okej. När han vet det, då kommer han också att sova här. Det är ju så det borde vara. Jag tror dock att det blir bättre så snart M kommer hem. Det var ju faktiskt okej tills han åkte.

…….

Som vanligt spelar mina tankar mig ett spratt. De går alltid längre än verkligheten. Jag rosenkantar det som varit och placerar framtiden i ett drömskt scenario där alla är vinnare, på ett eller annat sätt. Om jag hade ändrat något i den verklighet jag befinner mig i, så hade jag tagit det från början ändå. Mitt liv är som det är, det är så jag ser mig. Så jag summerar den resa jag gjort. Men visst, kanske skippat vissa bitar, men då kanske det inte hade varit det som är nu. Det är inte så det blev skrivet, utan mer så det föll ut. Så kanske är det därmed snart skrivet, sagt och gjort…

Jag ser dig inte. Jag äger inte dina beslut, för du har själv format din egen väg. Att den kantades av min väg är något att ta till vara på, hur osannolikt det än ”may” te sig. Det finns mer att säga för detta är bara början. Varje nytt beslut leder in på en ny väg med nya utmaningar. Kanske leder den mot något helt annat, men du fanns ändå här för den tiden som var. Vem vet hur det blir sedan.

Jag skulle vilja säga till dig att det var så det blev, för att det var så det skulle vara. Det fanns andra vägar att gå, men detta är den enda väg jag funnit. Det enda rationella som finns i denna situation -om det nu ens går att se det som rationellt… Det är här jag står just nu. Och du står en bit bort, fast att du faktiskt varit närmare. Både i livet och i tiden. Logik -kanske inte. Det må vara så att du inte är här, men det är ändå så att vi alla tagit beslut som lett upp till detta. Det vi lever nu är summan av det hela.

Kommentera

