…I will speak of you gently…

En kall Corona i samband med värdelösa tv-program. Tecknade serier främst. Jag har funderat en del kring dessa tecknade serier. Det är talande bebisar med jättehuvuden, talande hundar och mammor med blått hår. Fördelen som jag ser är att man behöver inte mycket tankeverksamhet för att se dem. Man skrattar liksom automatiskt. De är ganska brutala och språket är något hårt, men visst, ‘punchlinena’ är ganska många och rätt roliga. Det är någon form av umgänge då samborna är något beroende av dessa, så jag klagar egentligen inte. Det är en lustig upplevelse snarare, och kanske inte helt värdelös vid vidare eftertanke. 

Måste bekänna att jag själv har skrivit ett examensarbete kring användandet av serietidningar i pedagogiskt syfte. Undersökningen visade att pedagoger ofta valde bort serier på grund av att de ansågs våldsamma och jag och min underbara väninna kontrade med att det gör väl den ”finare” litterära kanon också -innehåller våld alltså. Vi pekade bland annat på giftmord i exempelvis Hamlet. Massmedia idag behöver jag väl inte ens nämna. Jag läser knappt dagstidningar längre, av samma orsak. Då är kanske tecknat att föredra, för det är ju inte på riktigt och man skrattar mycket mer.

Vissa saker är dock av mer verklig karaktär. Älskade lillebror har dock humorn i behåll. Även när han hade som ondast försökte han hålla stämningen uppe. Och han lyckades. Det var på gott och ont. Alla har vi våra försvarsmekanismer. Jag skriver och idag nynnar han Takida. Frasen lyder ”I will speak of you gently even after the fight”… Jag ler, behöver jag säga mer?

Idag under middagen diskuterade vi toapappret med dikter. Har ni sett den reklamen? Har ni köpt toapappret? Det måste kräva väldigt mycket för att framställa dessa och det är väl en raid enbart för att Alla Hjärtans Dag närmar sig. Jag tyckte att det kanske vore spännande att köpa för att se vad som faktiskt stod skrivet, B bekymrade sig över priset och menade att det säkert kostade överpris medan M tyckte att vi har ju redan Kalle Anka pockets på toa, så det borde väl duga. Lillebror konstaterade att Alla Hjärtans dag innebär att både mamma och lillasyster fyller år.

2 thoughts on “…I will speak of you gently…

  1. Vad härligt det låter att leva i ditt lilla kollektiv. Här hos mig sitter jag i sängen med laptopen, medan 21-åringen ser på fotboll. Denna sport jag har så svårt att förstå storheten med.

    Jag gillar en del tecknade serier, i lagom doser, just för att de är satir och driver med det samhälle vi lever i.

    Med hopp om god sömn i natt.

    Kram raring

    • Jag visst är det härligt att inte behöva leva ensam -jag hade nog blivit tokig. Under de två veckor som varit så har ju gossarna varit utflugna och det har varit supertrist.. Men nu är det snart som vanligt igen! SKÖNT!
      Kram

Kommentera

