..annorlunda är bra..

En älskad vän sa härom dagen att annorlunda är bra. Jag vågar nog påstå att annorlunda är underbart. Det var ju inte så här jag trodde det skulle bli, men jag vet att det var så här det blev för att det var menat att vara. Jag finns här och nu. I en positiv bemärkelse blev jag kallad knepig och jag frågar mig vad det betyder. Hur kan knepig vara något bra? Tillbaka sa jag att du är skum, för jag vet inte vad du tänker. Vissa människor kan man läsa bra, det är en fördel jag ofta har, men det syns inte när jag ser på dig vad du tänker. Men jag flätar in dig ändå -annorlunda är bra, eller hur?

Barndomens väg ekar emellanåt. Huset här drar till sig minnen. Drar till sig vänner och släktingar. Alla har vi vår historia. Och givetvis är vi alla pratglada och delar den. Jag har nog kanske inte alltid valt den enkla vägen. Min väg har dessutom kantats av karaktärer som inte heller valt enkla vägar. Man drar till sig det man behöver antar jag, med det undantag att när jag växte upp, så valde andra åt mig. Visst är det så att jag egentligen inte hade något val, utan livet vi levde blev som det blev. Det blev sammanflätat. I alla bemärkelser av detta ord. Och visst, några föll bort på vägen.

If you really knew me or if you know me, så vet du vad jag pratar om. Jag minns ibland mer än andra, för det är så jag såg det, det är min historia, men ändå så minns jag oftast ingenting. Det mesta har jag förträngt. Både bra och dåliga saker. Men hur vet man egentligen vad som är dåligt? -det är ju bara summan av allt och det har lett upp till den plats där jag står just nu. Det skulle jag aldrig kalla dåligt. Igen, det är så det blev. Det finns bilder. Det finns glada minnen. Från allas vinklar, kanter och håll. Alla vi som är sammanflätade. Själv flätar jag lite till. Det är ju så det är, så som jag växt upp, så som jag gör. Jag är präglad av mitt ursprung, hur långt jag än rymt ifrån det.

För er familjeteoretiker som endast räknar kärnfamiljen som familj har nog inte gått en meter i  mina skor. Och det är sorgligt, för ni vet i så fall inte vad ni har missat. Syster yster sa härom dagen att vi lika gärna kunde ha varit helsyskon, för vad är skillnaden egentligen? Vi tänkte och fann ingen. Vi fann bara varandra och den tid vi levt ihop. Vi fann bara vägen där som har lett till att vi finns närmare varandra än vad vi någonsin varit. Och visst, med vår stora kärlek så är familjen större. Vi släpper sällan våra familjemedlemar, och gör vi det, så brukar de ändå hitta sin väg tillbaka till oss. På ett sätt eller ett annat. Hur långt vi än färdas så kommer vi ändå närmare varandra, på ett eller annat sätt.

Nu sitter jag i ett rum fullt av skivor. Hela livet finns här samlade i backar från bryggeriet. Andras liv också -kanske allas liv? När pappa far dog gjorde vi det som andra prioritet att de skulle finnas kvar, första var att älskade bror skulle få bo kvar här. Det var pappas stora önskan. Tänk att jag finns här nu också, det hade han aldrig trott. Men jag hade ringt hit ändå, precis som jag gjorde den dagen då jag verkligen behövde. Jag har dock ibland kallat skivorna en börda,  jag sa att de tog plats och att de kanske borde hitta ett nytt hem, men ju mer tid jag spenderar med dessa skivor minns jag det som var. Jag minns allt bra. Det finns där. Bland titlar, backar och hyllor. Hela livet och det som komma skall. De är därmed en gåva. Annorlunda är bra.

7 thoughts on “..annorlunda är bra..

  1. Vem är inte annorlunda, vem har satt vad som är ”lunda” el annorlunda? Tror inte man vet något om ngns skor förrän man gått i dem o de e ju lite svårt att gå i exakt samma skor, men förhoppningsvis har man lite fantasi o empati o känsla för människor så kan man få lite större förståelse för andras situationer o val – Men det är inte säkert man gillar el gjort likadant, man bara accepterar för det är ju inte mina skor. Å hur dina skor ska sitta, det kan du bara välja! Själv gillar jag mjuka, snygga,snälla, svarta el röda, tyvärr alltid för dyra-men det hör väl oxå till ett val antar jag. Ju fler val jag får ta, desto mer vet jag att jag är med och styr mitt liv o det är härligt- har ju bara ett… Kram igen du som aktiverar o underhåller mitt huvud.. 🙂

    • Ja, det är ju så. Man har ju bara ett liv. Och det lever man -till fullo. På alla sätt och vis. Visst blir det aldrig samma skor -inte för en endaste en..

      Du har så rätt i allt du skriver – och dyra skor. Visst är det härligt! Har själv ett par 2000 kroners fortfarande i sin låda. Snart ska dessa få dansa loss eller möjligtvis gå på middag.. =) Can’t wait!

      Många kramar!

  2. Jag känner en avundsjuka just på sammanhållningen och kärleken i din familj. Jag är uppväxt i en liten kärnfamilj, och visst står vi varandra nära, men var och en lever sitt liv och vi har distans till varandra. Vi finns för varandra när det gäller, men jag saknar närheten i vardagen. Jag skulle hellre ingått i en stor och bullrig familj som din.

    Kram

  3. finns inget bättre än denna härliga familj ! lite som filmen (tror inte ja skriver rätt nu) ”mitt stora feta grekiska bröllop” hahahhah =)
    klockrent =)
    puss

Kommentera

