återfall?

Vaknar något omtumlad till en arbetande snickare. Inser att jag redan blivit väckt ett antal gånger, av änglar, drömmar och annat, men jag ligger kvar under täcket och vill inte gå upp. Det är kallt. För kallt. Blir sedan väckt via sms av en ensam arbetskollega som saknar sällskap. På väg till jobbet konstaterar jag att förhållandet till min Volvo snarast måste ta slut. Kan inte få fler återfall -vi har ju redan brutit upp minst en gång tidigare… Spolarvätskan har frusit och kanske måste höger däck fram pumpas. Det känns som om det vore enklare att bara bryta helt och istället börja om på nytt.

Det finns fler ovanor som borde brytas. Och de är inte av den nyttiga sorten. Vissa saker säger jag att jag ska sluta med, men det gör jag inte… Ständiga återfall. Nästa vecka kan kanske bli startskottet för ett hälsosammare leverne. Ja, jag vet inte. Betyder det att jag bara lurar mig själv? Ja, kanske. Har dock lovat att gå på Zumba. Kan ett Zumba-pass uppväga alla andra samtliga dåliga vanor? Ja, kanske kan jag intala mig själv det så att jag tror på det. Eller trösta mig själv med det: ”jag har i alla fall tränat”. Arbetslaget har antagit regeln att vissa ovanor ej är godkända, kanske hjälper det ett anarkisthjärta som mitt.

Jag lever i ett odemokratiskt hem. Två mot en alltid. Gårdagens fotbollsmatch kan dock summeras som trivsam. Jag tittade nästan inte alls på reklamen -som för en gångs skull stod still- och distraherades inte av målvakt med hjälm eller springande gubbar med gula flaggor. Frågor så som: Hur mycket tjänar en sådan? Är det ett heltidjobb? Vad är det för reklam -digdeep.com? uteblev. Jag är förvånad. Eller kanske var jag bara trött. Hur som helst så var det en underhållande match och för en gångs skull såg jag som sagt bollen. Kan detta bli en ny vana? Ovana?

2 thoughts on “återfall?

Kommentera

