Förbannade flygplan…

Förbannade flygplan -det är så jag vill summera känslan när man vet att man snart ska flyga. Man läser flygplansstatistik, flygbolagsstatistik och lyssnar på vänner och kollegor. Det hjälper inte. Inte ett dugg. Det blir bara värre. Dessutom har jag på inrådan av mina vänner i London bokat bolaget som jag egentligen inte alls vill åka med. Ett lågprisbolag -”det är billigt, enkelt och bra!”. Nu ångrar jag mig. Gillar inte lågprisbolag. Jag frågar mig: Är det lågpris på bekostnad av vingar? Är planet ens flygbart?

Har ni sett Elvis i Glada Hudik? Ja, ensambeln skulle i allafall flyga till New York och när man väl baxat in alla skådisar på planet och sett till att de är fastspända går flygvärdinnan igenom flygsäkerheten. När hon kommer till delen där hon berättar om emergency-case landings och tar på sig den gula flytvästen för att visa hur den ska blåsas upp, ropar en medlem ur ensambeln förskräckt;  ”Men snälla, kan inte någon berätta för henne att vi ska flyga. Vi ska faktiskt flyga”… Ja, jag anser att detta är helt logiskt, flyger gör man ju i luften, även om jag vet att plan faktiskt flyter.

Mitt plan ska hålla sig i luften, det har jag bestämt. Härligast är dock ändå när man är på säker mark. Jag är egentligen inte flygrädd, utan har flugit mycket själv, speciellt under tiden då jag pendlade till New York. Men dock finns där en groende ångest, kanske liknande den som finns när man sitter instängd i en kyrka eller placerad i en evighetskö till kassan -panikångest!  

Idag har varit en dag där allt mellan jord och himmel finns, mest förbannade flygplan givetvis. Vi har myst, asgarvat åt roliga klipp från Stockholmsnatt och faktiskt arbetat en del också. En elev ska också ut och flyga, så visst, det har blivit en del res-prat. Vi ska ju båda shoppa, och London & New York har ett visst utbud som är liknande, till och med samma, så vi har diskuterat packning och övervikt. Det är härligt med lov!

Ikväll blir det världens största godispåse. Det dämpar säkert flyg-ångesten. Det är det jag vill tro för att förtjäna extra mycket godis. Jag måste dessutom packa för vi åker tidigt. Sedan lämnar jag separationshuset med en viss ångest och saknad. Men igår kväll konstaterade vi att i april, ja, kanske då, kan vi ha det nått så när trevligt och iordning hemma. Vi verkar i alla fall fått utplacerat en soffa =), eller ja, en soffgrupp. Det kommer att underlätta vårt lilla boende. Det är nämligen så att någon äger en hel del grejer som behöver hitta en plats -någon som i alla, och vi är inte direkt kompatibla. Men vi kan bli…

2 thoughts on “Förbannade flygplan…

  1. ”sånt man inte kan påverka, är det heller ingen ide att oroa sig för” säger jag lite rått till Daniel när vi ska ut å flyga. Lätt att säga, svårare att följa… Prata på att jag kastar gurka i växthus, som vet att spindlarna( för det mesta ) är helt ofarliga, men ändå blir stel dom en pinne för de där bestarna… Ha en trevlig resa!

Kommentera

