…knappast fegt, mod eller brist på kunskap?

M hittad igår detta fantastiska ordspråk: ”Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information”. Idag tycks han helt ha glömt dess innebörd. Eller? Ja, knappast fegt, möjligtvis kan vi kalla det mod eller var det bara brist på kunskap? Vad som började som en vadslagning slutade med att pojkarna åt varsin chili. Ja, jag pratar om helt vanlig färsk chilipeppar.

Älskade bror tuggade i sig en hel gul habanero, medan M smaskade på en röd chilipeppar. Eftersom det var en vadslagning förstår jag inte varför båda i slutändan beslöt sig för att äta varsin chili. Visserligen är de rika på c-vitamin och betakarotener samt massa b-vitaminer, så visst det är nyttigt, men jösses, det är starkt också… Ja, det gav många skratt i alla fall! Två chilifrukter senare plus en himla massa vatten och en liter youghurt, kliade sig älskade bror i ögat -det kan inte rekommenderas det heller. Undvik dessutom näsområdet, om du kan…

Jag får ändå summera fredagen som lugn, speciellt i jämförelse med den senaste månadens galejer. Efter kockens ansträngningar är jag proppmätt. Det är vi nog allihopa -mamma inkluderat! Vi har haft våffelmys och toppat det hela med blåbärspaj. Underbart gott!

4 thoughts on “…knappast fegt, mod eller brist på kunskap?

  1. ordspråket har ju en viktig poäng när jag tänker tillbaka på mitt eget liv. måste säga att mitt mod ändå gett mig mycket roligt , medans min feghet räddat mig ! kisses kusse

    • Visst är det bra! Ja, jag håller nog med. Det är härligt med mod, och man måste ibland våga för att vinna, men visst är kunskap ibland parallellt med feghet. Man vet vad man har liksom! =9 Det blir som det blir och summan ger ju ändå alltid något! =)

  2. Sen har vi de där handlingarna som bara utförs utan tanke på varken mod eller feghet, snarare dumhet =)
    Förhoppningsvis drar de unga männen lärdom av sin erfarenhet med chilin och låter bli att pilla sig i ansiktet. Stackars Lillebror.

    Kram
    från ett hus på Brunnsvägen, där jag befinner mig för tillfället =)

Kommentera

