Sushi, histaminintollerans och lampjävlar…

Okej, igår var en bra dag. Började med att slå huvudet i lampjäveln och det blev en bra dag, så därför gjorde jag en repris idag. Enda skillnaden är dock att jag gjort det ytterligare en gång. Blir det därför en dålig dag, så är det för att jag slagit i huvudet i lampjäveln två gånger. Inte alls lik min bror, nää hääe då… Idag är en lat söndag -det är trevligare att kalla det söndagsmys, så därför gör jag det. Jag har söndagsmys.

Läste på någon status att vårvädret gör att man vill tvätta bilen.. Det där händer aldrig mig… ”oj, så trevligt, den var visst egentligen grön…” Nää, min bil är mer nästan röd hela tiden. Vi har ju som sagt ett komplicerat förhållande där jag egentligen gjort slut. Trots detta står den nästan röda faran fint parkerad utanför.  ”It’s complicated” kan man väl summera det hela.

Efter gårdagens sushi-kväll är jag fortfarande mätt. Sushi är nog det bästa jag vet. Helt ärligt, det är superduper gott. Finns nog inget bättre… M var tapper och fick i sig två, men sedan bytte han till grillade revben. Det kan ju kategoriseras som plockmat det också. Väninnans lillgrabb bytte efter en stund till korv med bröd, medan Mr D fortsatte dock tappert fortsatte sitt kämpande med pinnarna -det kan helt klart bli en rejäl sushi-ätare av honom. Det ser jag fram emot. Vissa flickor har mer tur än andra.

M konstaterar avslutningsvis att sushi inte är bra. Hmmm… Detta vill jag egentligen inte erkänna, utan jag föredrar att bara låta det vara osagt för att då kanske det försvinner. Så har det blivit med många saker och händelser i min familj och det finns en trygghet i det, en vana. Igår fick jag nämligen en allergisk reaktion. M, duktig som han är, ringde sjukvårdsupplysningen. Jo då, sushi, med kräftdjur och speciellt tonfisk, kan ge upphov till allergi. Man bör uppsöka närmaste vårdcentral på grund av de utslag och andningssvårigheter som uppstår. Okej, precis vad man eftersträvar efter kl 00, nej tror inte det. Jag, stönig som jag är, valde att gå och lägga mig.

Idag har jag forskat mer i detta. Det verkar vara så att jag kan vara histaminintollerant. Histamin finns i fisk, skaldjur, öl, vin, ost, choklad, tomat, nötter, choklad och banan. Okej, det är ju typ hela min kostcirkel. Alltså äter jag ofta mat som innehåller histamin. Vidare kan man läsa att ” alternativt kan man ta vitamin C + B6 mot histaminintolerans. Det lindrar lite men botar inte. Tyvärr är det så att frukt som innehåller vitamin C, som apelsiner, jordgubbar osv. innehåller eller/och frisätter histamin.” Okej, där kom andra halvan av min kostcirkel. JIPPIE! Hur är det med mjölk då? Jag söker raskt vidare…

Kul att göra, ser bra ut, men smakar så där, va??

3 thoughts on “Sushi, histaminintollerans och lampjävlar…

  1. Jag har provat sushi en gång och det var helt ok. Kan nog lära mig att gilla det mer. Tyckte dock bäst om nigirisushi än makisushi.

    Du kanske ska satsa på vegankost…

    Kram du vackra människa!

  2. Hej!

    Om du misstänker dig vara histaminintolerant så kan jag rekommendera DAOsin, säljs via producenten Sciotec. Tidigare har samma preparat sålts i Sverige med handelsnamnet Camucin men just nu saknas leverantör i Sverige.
    Tyvärr kostar dessa tabletter skjortan men är värda sitt pris.
    Så gå till Sciotec.at o deras webshop så kan du testa.

    Lycka till
    Carin

Kommentera

