…när det inte längre behöver vara svårt..

Det finns en anledning till varför tjejer väljer snälla killar. Det finns också en anledning till varför vi inte gör det, speciellt när vi är unga. Det finns en attraktion i att älska en ”bad boy”. Kanske drömmer man om att förändra någon. Det kan också vara för att man har levt med budskapet ”you complete me” och  därmed tror att det kanske är sant.

Alla har vi våra egna vägar att gå, men det tar tid innan man inser att ens väg inte innebär eftersträvan att förändra någon annan för att på så sätt bli mer bekräftad och mer älskad. Att genom någon annan bli mer värdefull. Att genom någon annans existens ha ett värde, ett egenvärde.

Det enkla är därmed mer underskattat än vad det borde vara. De snälla killarna väljer man oftast att inte se, för när det krävs så lite, så kanske det inte egentligen finns. ”Det kan ju vara så att hårt arbete gör kärleken mer sann”.  Men det tar tid innan man vet att det inte är sant. Det kräver en viss utveckling. Det kräver att man blivit bränd.

”To death do us part”, visst, men när man tittar sig i spegeln, vem är det man ser? Ser man den man är eller den man vill vara? I ens egna väg mot självkännedom släpper man fokus från någon annan eller något annat mot sig själv, för när man i slutets skede summerar sitt liv, så vore det konstigt om man kände tillfredsställelse för att man strävat efter att ha varit någon annan, lik någon annan eller helt enkelt för upptagen (med exempelvis arbete) för att ens ha spenderat tid med sig själv.

När jag ligger i min dödsbädd så vill jag inte tänka att jag hela mitt liv har försökt vara någon annan än den jag faktiskt är. Jag vill inte ha arbetat för mycket på bekostnad av livet. Jag vill inte ha skrattat för lite. Inte älskat för lite heller. Det behöver liksom inte vara svårt.

Kommentera

