Jag städar, förlåt om du tar illa upp -Hallå, jag har ett ansikte!

Att städa bland sina vänner på FB verkar vara en populär verksamhet. Det eller motsatsen. ”Jag vill ha många vänner, så därför lägger jag till vem som helst”. Jag undrar idag över varför man i sin status postar ”Jag städar bland mina vänner -förlåt om du tar illa upp”. Och är det ren slentrian verksamhet som gör att man bara lägger till ”en vän” och därför måste städa?

”Jag städar bland mina vänner -förlåt om du tar illa upp” -Om jag tar illa upp? Ja troligtvis, om jag trodde vi var vänner, fb-vänner eller helt enkelt bara bekanta och du plötsligt raderar mig. Märker jag det, nää, troligtvis inte. Om du dessutom raderar mig innan jag hinner läsa ditt hot på din status -hur kan jag då veta att du raderat mig och på vilka grunder?  Är jag raderad, så kan jag ju inte längre läsa din status. Jag ser den ju inte längre.

Med morgonkaffet i handen, upptäcker jag att jag vaknat långt innan klockan ringde. Det är skönt att vakna tidigt. M har sedan en stund gått till jobbet och älskade bror ligger sjuk. Tankarna är kanske inte helt logiska eller genomtänkta, utan kommer mest bara ut. Alltså, det där med FB-statusen, vad säger det egentligen? Kontentan är ju  att man raderat ”vissa vänner”, ska vi som är kvar ska känna oss hedrade? Jag föredrar kanske att läsa att du städat ditt skjul, det känns som mer peppande -men kanske inte lika djupt? Är det nyttigt att städa sin vänlista på FB? Lade du till mig, och sedan insåg att jag inte var så intressant? Var jag jobbig? Ogillade du mina inlägg? Har du redan sett mina foton och fick nu nog? Nää, du bara städade lite…

Jag måste bara få dela med mig av min älskade kusins blogg. Detta blir på det djupare planet, icke ens jämförelsebart med FB-statusar som säger att man städar. I ett inlägg igår (hon är så, så flitig med sina inlägg, vilket man som läsare uppskattar) berättar hon att människor i hennes närhet på ett eller flera sätt motsträvar att hon genomgår en utredning för ADHD- diagnos. Hon skriver att ” Alltså, detta verkar vara mer jobbigt för er än för mig eftersom ni har svårt att se sanningen. va är det som är så jobbigt att förstå ? inte blir det bättre för mig med att personer man faktiskt trodde FÖRSTOD bättre än så skulle vara så okunniga ! läs på innan ni uttalar er, fråga ist för att ANTA en massa för det gör mig bara förbannad, sitt inte heller o diskutera om det BAK MIN RYGG, hallå jag har ett ansikte, ta det me mig istället ! så fegt ! ”. Hallå -jag har ett ansikte!

7 thoughts on “Jag städar, förlåt om du tar illa upp -Hallå, jag har ett ansikte!

  1. va kul att hitta sej själv på din blogg o roligt att det uppskattas =)
    jag älskar din blogg för du kan verkligen diskutera det djupa o det gillar jag. vi valla blogg 😉 puss o kram kusin

  2. Det där med städandet bland vänner på fb har jag också reagerat på. Känns ganska omoget. Men vi är olika som människor. Ju längre jag lever, desto tydligare blir olikheterna. För mig är det viktigare att rensa irl än på fb. Men vi är som sagt olika.

    När man genomgår en förändring i stt liv som t ex viktnedgång, skilsmässa elelr en utredning som din kusin reagerar många på ett negativt sätt. Det är som om människors sämsta sidor kommer fram. P g a oro, avundsjuka eller helt enkelt dumhet.

    Tänk om man vågade vara lite mer ödmjuk för livet och respektera varandras olikheter.

    Jag har en vän med vuxen-adhd och hon har fått ta emot mycket skitprat både i sin blogg och irl.
    Människor borde skämmas!

    Kram du fina omtänksamma människa

    • Tänk att det kan vara så! Respekt och ödmjukhet är ju A och O -och visst borde vi praktisera och träna detta oftare! Olikheter ska prisas och inspirera oss till att göra bra. =9

  3. jo jag har städat eller rent ut sagt mockat skit 🙂 så nu är det rent och tjusigt hihihihi.
    sedan det här med en adha det är ren okunnighet och rädsla för något dom inte har en blekaste aning om.Och kan bara säga igen vad bra du skriver.

  4. Så sant tjejer, så sant! Jag kan inte mycket om ADHD själv, men visst är man villig att lära. Jag antar att en diagnos kan hjälpa en att sätta fingret på hur man mår, varför man handlar som man gör och därmed göra det hela förklarligt, kanske till och förståeligt! =)

Kommentera

