…syskonkärlek…

Det sägs att syskon ibland bråkar. Men i vår familj har vi faktiskt sällan bråkat. Vi har aldrig varit hund och katt. Är det för att vi inte är helsyskon? Ja, jag vet inte. Är det för att jag alltid stått på egna ben, en bit ifrån? Ja, kanske…

Jag har aldrig varit arg på min älskade bror, men jag har skyddat honom mot andra. Jag har vårdat och tagit hand om honom. Älskade bror är alltid en oro, men på något jäkla sätt så löser det sig alltid för honom ändå, så oron är ständigt obetingad. Han kan själv. Min andra bror står jag inte lika nära, men jag älskar honom. Han klarar sig själv liksom. Han behöver bara kramar och uppmuntran.  Jag älskar hans fru som om hon vore en syster, hon också. Tyvärr bor dem långt bort så vi ses alldeles för sällan. Båda mina bröder har en underbar humor. De får mig alltid att skratta. Det är härligt att umgås med dem. Det är enkelt. En härlig stund är att se dessa två gossar dansa -jag lovar, de rockar fett!

Syster kan jag kanske hamna i konflikt med. Men inte ofta eller djupt, eller hårt. Men vi kan tycka olika, ofta. Och då säger man till, men vi blir inte ovänner. Det finns en förståelse där och den har utvecklats genom åren. Vi är bra på mycket olika saker.. Vi är olika, men ibland ändå väldigt lika. Jag uppskattar min älskade syster mycket. Hon är en underbar person. Hon är äventyrlig, stark, smart och intelligent. Hon är rolig också. När hon var liten sa hon alltid att hon ville bli rockstjärna eller miljonär, det är ett härligt minne för mig.

Lilla lillasyster är tonåring. Hon är glad, busig, snäll och go. Hon har dessutom ett temperament och jag är ibland medlaren mellan henne och mamma. Lillasyster har förtroende för mig. Hon litar på mig.  Jag förutspår att hon kan bli mer ”hardheaded” än vad jag någonsin var (läs är kanske?). Hon står också på egna ben, fast att hon är så ung. Det kan bli spännande i framtiden! När hon var liten hade hon ketchup på sina pannkakor, skumt. =)

Hur jag är som syster? Ja, jag vet inte. Den äldsta i alla fall. Det vet vi med säkerhet.

2 thoughts on “…syskonkärlek…

  1. Moro å lese hvordan dere er som søsken:) Jeg har 2 søstre med samme foreldre – altså vi er hel søsken. Jeg er eldst og 3 år eldre enn min mellomste søster og 13 år eldre enn min yngste søster. Jeg og hun som er i midten har blitt utrolig gode venner etter begge fikk barn, vi snakker sammen hver dag! Da vi var mindre kranglet vi masse:) Min yngste søster har jeg også ett godt forhold til:)

    I min egen familie har vi jo ikke hel- søsken, jeg har ei datter fra før og det samme har min samboer. Vi har en sammen også. De krangler ikke i det hele tatt, de har ett tett og godt forhold alle tre:)

    Lillebølla

    • Härligt att du stannade förbi!

      Din familjekonstellation låter lik min egen. Man hittar en stor trygghet i sina syskon, tycker jag.

      Tack för att du delade med dig av din historia.

      Mvh Therese

Kommentera

