till det sista andetaget…

Denna morgonen skiner solen. Och trots att jag inte räknat med det är snickarna här och arbetar. Deras monotona hammarslag bryter den så annars påtalande tystnaden.  Det finns viss trafik här i backen, men mest alldeles innan fabrikens uppsamling av arbetare och likaså på eftermiddagen när de glada verkstadsgubbarna åker hem. Jag skriver gubbar, för det tror jag att merparten är. Och jag skriver glada, för det tror jag också. Tanken på att det är så, värmer lika mycket som solen.

Att stå hela sitt liv på ett verkstadsgolv är kanske inte det man drömmer om. Eller jo, någon gör faktiskt det också. Det vet jag genom mitt arbete. Att stå på ett smutsigt verkstadsgolv möjliggör för andra saker, andra drömmar, andra resor och det ger andra möjligheter till att maxa sitt liv på andra sätt. Allt det andra; att uppfylla sina drömmar och leva det liv som man kan se tillbaka på. Det liv som gör att man kan känna tillfredsställelse för vid livets sista skede, vid det sista andetaget.

M ska till sjukhuset imorgon, och jag funderar på om jag varit där sedan pappa far dog. Det finns något inom mig som tänker att han blev kvar där. Vi sitter i väntrummet precis som då, och maskinen ska snart stängas av. Denna gången för gott, för kroppen hade för länge sedan gett upp. Hjärtat hade slutat slå och blodet cirkulerade inte längre. Det fanns inga lösningar kvar. Han blev kvar där i det nyrenoverade gråblå sterila rummet. Det måste vara så, för han finns inte här.

Kaffet har nästan kallnat och klockan är kanske mer än vad den borde vara, men jag låter inte livet stressa mig idag. Jag gråter istället en stilla tår för det som var, lyssnandes till ekande hammarslag.

Kommentera

