början till något nytt…

Den här tiden på året ger en konstig kombination av trötthet, huvudvärk men ändå lycka. Det är nu man ska ”sparka iväg” sina treor ut i livet. Det är nu deras resa börjar, och min likaså. Det börjar för mig om på nytt och jag kan bara beskriva det som ”bitter sweet”. Vad jag ibland refererar till som mina älskade ungar sätter sig på sin spets vid den här tiden, för de är ju knappast mina, utan jag får endast nöjet att vara i deras värld för en kort tid. Det är nu mina ungar lämnar boet.

Trots att jag samtliga år ber dem fixa allt i god tid för att slippa stress och en grinig lärare som måste arbeta kvällstid så sitter jag ändå här med läsning av elevtexter. Men jag ska alldeles strax sätta punkt. Deadline var idag, men det blir arbete i morgon också. Det gäller ju att få med allt på pappret. All deras strävan summeras upp på ett fjuttigt papper och det är här vi kan se om de har någon kunskap. Det är i alla fall vad vi tror. Att vara godkänd eller inte är en usel formulering, tycker jag. Men det är vad vi i vuxenvärlden säger oss kräva av alla dessa ungdomar. Att på papper få sin godkändhet. Därav huvudvärk och trötthet.

Lyckan ligger dock i att summera förändringen. De elever jag mötte då, är inte de samma som går ut nu med mössan i hand. Medan jag lägger handen vid deras sista inlämningar och summerar deras betyg, planerar dem champagnefrukostar och studieresor. Det är lycka det! Det är nu de ska ut i arbetslivet ”på riktigt” och jag känner tillfredsställelse för jag vet att vi förberett dem för arbetslivet. Jag vet att samtliga av dem redan har jobb. Jag vet att någon redan planerat sina framtida studier. De närmaste veckorna är början på något nytt.

Kommentera

