Sommarlovet är här – och med den allt gott!

Äntligen är det sommarlov! Som vi har väntat! Minns ni vinterns två meter höga snödrivor? Minns ni att det kändes som om det aldrig skulle ta slut? Nu äntligen är det slut. Sommaren har gjort sitt inträde och det är äntligen dags för vila. Och det behöver jag. Den längtar jag efter.

Idag känner jag att det är positivismens dag! Att jag i veckan har behövt ta krafttag för att orka upp på morgonen känns som ett minne blott. All fokus på det som inte är bra tar nämligen på energin. Massmedias smutskastning kan jag idag ta, så optimistisk känner jag mig, även om den gjorde mig förbannad, ledsen och trött just i läsandets stund.

Jag kan ta distans till det för jag vet att det inte är sant. Jag vet att de undertecknade, dock anonymt, är fulla av skit och bara vill ta fler med sig ner i fallet. Jag vet att skribenterna är bittra, men det är inte jag, för jag vet att vi gör en bra utbildning, och att vi har elever för att vi har något att erbjuda. Jag är smart nog att inse att alla behövs i samhället, akademiker som verkstadsarbetare. Vi är ingen fabrik, inte heller massproducenter som har elever på lina. Vi är mest bara mänskliga…

”Att utbilda en lärling är en del av mästerskapet” . Våra elever är därmed mästerverk, och vi med dem. Tack för denna fantastiska tid!

Ha ett underbart sommarlov!


5 thoughts on “Sommarlovet är här – och med den allt gott!

  1. Åh, starka och bra ord Therese. Vi är ett arbetslag som håller ihop, vilket märks och syns på våra elever. Vi trivs med vårt arbete vilket också märks på vår elevgrupp som verkar trivas tillsammans. Så länge vi gör ett gott jobb ihop tillsammans med våra kreativa ungdomar så fortsätter vi i samma anda. Förstår inte om det nu är så att vissa är avundsjuka och inte trivs med sitt arbete, att de fortsätter att trampa mark på samma ställe. Varför ? Kul att vi har heeeela hösten framför oss. Kram bästaste arbetskamrat. /Suss

  2. Mycket bra skrivet Therese!
    Tänk att bitterhet och avundsjuka kan få fram så dåligt beteende hos en del. Man baxnar ibland.

    Tack för att ni tog hand om mina elever på avslutningen!

    Kram ❤

  3. Ni är ett enastående arbetslag. Vi kom som små barn, ni lärde oss och fick oss att växa – vi gick ut som ”vuxna” arbetande individer. Vi tackar er som team, vi tackar er som människor och framför allt tackar vi er som individer. Ni fanns alltid där (fel att säga fanns – för ni finns för oss även idag) oavsett vad vi hade med oss i hjärtat. Ni stöttade och hjälpte oss påvägen, ni vägledde. Ni visade oss spår vi aldrig annars funnit, ni såg oss. Inte som klass, inte som alla andra – utan oss.
    Många hårda ord påvägen har man fått höra från folk som inte är tillräckligt insatta – men det har aldrig varit en lekstuga. Vi har inte haft det ”lättare” än någon annan. Det finns regler att följa, det har vi alltid gjort. Men varför skall man vara som alla andra? Det fina med människan är individen – den enskilde. Därav är också det fina ordspråket som undertecknar oss,” En del av ett mästerverk ”. Mästerverk skapad av mästare, mästare till att vidareutbilda, stötta och vägleda. Ni är kreativa, ni är spännande och ni skapar glädjen, motivationen till att utvecklas.
    Alla de tidningsartiklar, alla uttalande och åsikter. Tveka inte till att försvara – något som är så bra, skall inte förstöras med smutskastning. Det skall visas och stöttas – det är tungt och det skär i hjärtat. Aldrig att man vill behöva försvara något – men vi måste för att behålla det bästa.
    Det man alltid kommer minnas oavsett hur dåligt vårat minne kanske kommer bliva är att: ni finns. Det är inte bara i lektionsalen som ni ser oss. I livet kan man alltid välja – att se eller inte. Ni ser alltid, problem eller lycka. Ni välkomnar oss och hjälper oss påvägen. Ni är mästare – mästare med stort M.

    / Nathalie – endel av mästerskapet

Kommentera

