upp och ned, mycket och lite, friend or foe…

Livet kan vara berg och djupa dalar. En god vän nämnde igår att jag verkade lycklig. Ja, det är jag nog. Livet är underbart. Jag är dock gruvande till min natur. Jag tycker om att observera, lyssna och fundera. Jag gillar dessutom att diskutera. Ibland samma sak flera gånger. Jag vill få fram bästa möjliga lösning. Som kvinna är man dock sin värsta fiende. Det finns ingen som ger mig mer kritik än jag själv, hur destruktivt det än kan vara.

Det ter sig även likadant i det mest vardagliga, man kan flyga högt för att sedan störta raskt, ibland rakt ned. I sökandet efter lägenhet kammade vi hem noll, men plötsligt finns det flera intressanta objekt. Mer att välja mellan, innebär också  mer att ta i åtanke. Man måste grubbla lite alltså. Detta är tyvärr min sämsta sida. Jag kan vrida och väna på allt tills det blir intet kvar. Ibland kan jag ta hela vägen runt, men ändå vara på samma plats där jag började.

Ibland får man lite för mycket information och ibland vill man ut med lite för mycket information. Det jag kan tycka vara den bästa nyheten, kan tas emot som  ”ja ha, än sen då”. Det är inte alltid jag omger mig av människor med samma behov. Jag är ofta min värsta fiende. På engelska kallar man det friend or foe. Inte för att det på något sätt gör mig olycklig, men ändå, det är dock motsatsen till att vara lycklig.

Kanske kräver man för mycket av livet, men åhh andra sida, varför inte? Den här tiden i huset har varit livsdefinierande. Det har varit en tid då vi tvingats vara kreativa, samtidigt en tid med mycket kärlek och många skratt. Mr M och jag har stundvis tillsammans rymt härifrån, och det är inte många dagar då jag faktiskt stått på egna ben och gjort något själv. Mina intressen ryms liksom inte här. Jag har bloggen, men allt det andra står liksom på halt i väntan på att få blomstra i den nya lyan.

Att leva med älskade bror har varit underbart, men samtidigt vet jag att han behöver stå på egna ben. Det är dags för honom att ta ytterligare ett steg ut i vuxenvärlden. Missförstå mig inte, för han har stigit upp tidigt och arbetat och tjänat egna pengar sedan han var 15, men just det där med egen space. Ja, ni vet nog alla vad jag talar om.

Tal på kreativitet, härom lördagen träffade jag en väninna för lunch uppe vid slussarna. Vi hade haft en underbar dag. Ni vet, vi ville har fisksoppa och vitlöksbröd! Väl hemma väntade något spännande. När jag kom hem hade grabbarna tagit ut en filt och av skor, mobiltelefoner, snusdosor och någon flaska skapat sig en egen airhockeyplan. Håll till godo!

Sorry älskling, det råkade bara bli så att det blev bild när han gjorde mål!

One thought on “upp och ned, mycket och lite, friend or foe…

  1. Vad lustigt, jag tänkte just på dig när jag hälsade på Babs tidigare idag!
    Jag tänkte att du är så lycklig och harmonisk och att du tänker mer på innehåll än yta eller hur jag ska förklara. Mer jordnära är du nu. Du var inte ytlig tidigare =)

    Allt har sin tid och det är sunt att ge människor utrymme att växa och stå på egna ben.

    Kram du fina!

Kommentera

