Turkiet i ett nötskal…

Vädret pendlar idag från regn till sol till regn. Det är svårt att bestämma sig för vad man ska göra, men min öroninflammation vinner så jag sitter på soffan med laptopen i knät och går igenom bilder från semestern. Jag har öroninflammation efter alla bad på stranden och i poolen. Jag borde aldrig doppa huvudet, men ibland blir det så ändå och detta är resultatet, mest efter att ha suttit, även stått, på Mr M’s axlar och blivit kastad i vattnet. Jag saknar kalla öl på stranden och känner något av en ångest inför att börja arbeta på måndag, för det är väl måndag jag ska infinna mig på jobbet? Jag funderar på att skapa något av en resedagbok över alla våra resor i år, men jag börjar väl här ifall det dröjer innan jag får ihop det till en bok om ”Turkiet i ett nötskal”.

Just Turkiet var en överraskning eftersom det var så himla bra, vilket jag faktiskt inte trodde. Jag kan tänka mig att åka dit igen. Mina syskon ska iväg om bara några veckor och jag hoppas att dem får en minst lika bra resa som oss. Nedan ser ni hur Mr M provar ”nationaldrycken” ayran. Ja du, den smakade så där, en kombination av yoghurt, vatten och salt. Bilderna säger väl allt? Den turkiska pizzan var också något skum. Den saknade liksom sås men i övrigt helt ok. Eller ja, den smakade inte så mycket heller. Turkish Delight hade Mr M sett fram emot, vilket jag tror framgår av bilden, och dessa godsaker var väl ganska okej om man bortser från allt potatismjöl dem var doppade i, eller ja, dränkta i.

Man förväntar sig ju att vattnet ska vara varmt, speciellt när man är på Turkiets sydkust, men ändå hamnade vi i en isvak. Jag tror inte att jag med ord kan beskriva att vattnet var så grymt kallt, rena rama Sverige så där på vårkanten -säger det något? Mr M badvägrade och blev kallad chicken, vilket fick mig att gå i för någon måste ju våga. Ja, ja, vi kom allt i och sedan blev vi modigare och åkte både rutschkanor och Mr M hoppade från hopptorn ned i det kalla glaciärvattnet. Ja, tänk att det faktiskt finns snö och is i Turkiet. Det är en skum tanke för mig…

Vi är redan många dagar in i augusti och minnet av lata dagar på stranden är väl det som semestern består av mest. Ändå kan jag känna att stranden faktiskt gör mig rastlös. Jag tycker om att ha något att göra. Visst går det bra att ligga och lata sig med en bok, men näst sista dagen på Turkietresan hade vi redan varit vid poolen, ätit frukost och ”gjort klart stranden”, och då var klockan bara 11.Vågorna kunde man dock vissa dagar leka med. De var verkligen rejäla!

Berättade jag att vi var på rafting? Mycket roligare än att ligga på stranden! Jag var något nervös innan, mest för att jag inte vill ramla ner i en fors och drunkna under en gummibåt och för att jag inte trodde att jag kunde paddla i 1,6 mil. Jag varken dog eller fick träningsverk av att paddla. Visst blev jag blöt, ungefär lika dränkt i det kalla vattnet som en Turkish Delight i potatismjöl, men det var kul. ”Turligt nog” var det en lugn fors, så jag är nöjd och skulle rekommendera detta som en introduktion till rafting som faktiskt passar alla. Den efterlämnade ett sug efter att få göra det igen!

Sen har vi ju det där med poolsäkerthet. Det gav oss många skratt! Gör fortfarande förresten! Man skulle ju kunna tro att jag är språkpolis eftersom jag är lärare i språk, men jag kan berätta för er att Mr M är perfektionist så han är snäppet värre än mig believe it or not. Jag gillar felsägningar och andra kreativa bildningar av språket. Det blir oftast lite mer kul, om säger så… Att döma av skyltarna så är den lilla poolen 38 cm djup och den stora 2 cm djup. Observera -NO DIVING!

Yepp, det är Turkiet i ett nötskal det!

2 thoughts on “Turkiet i ett nötskal…

  1. Ni är så Jävla jävla JÄVLA fina ihop! Kul att ni haft så mycket roligt i sommar, men fatta hur mycket kul ni har FRAMFÖR er! Tänk på det på måndag också ❤

Kommentera

