på mitt vis…

Jag lever ihop med en matematiker. Så idag, medan han var och tränade, slängde jag snabbt upp några tavlor på mitt sätt – med hjälp av ögonmåttet. Det går så mycket fortare, tycker jag. Och man skulle kunna tro att jag mätt, men det kanske inte mannen håller med om när han kommer hem. Ja ja, det blev på mitt vis…

Tal på siffror så diskuterade vi ålder härom dagen. Mr M konstaterade att ungdomen nog är över när man föredrar att titta på mat- och frågesportprogram på TV. Fredagens musikprogram finns visserligen också bland TV-program som han föredrar att se, men det gör många i detta avlånga land, av många ålderskategorier. Jag är ju några år äldre än mannen i fråga, men jag tror ändå inte att det är jag som gjort honom äldre, utan helt enkelt tiden i sig själv. Fast det var ju ingen barnunge som föll på min lott direkt, för det hade inte intresserat mig. Jag älskar personen Mr M, inte hans ålder i sig.

Våra erfarenheter gör oss erfarna och tiden går och därmed blir vi äldre. Ju mer vi upplever, desto mer erfarna blir vi och ungdomen kanske bara finns då vi väljer att plocka fram den. Den är en trygghet och en källa för den naivitet som så ofta sprudlar när man är ung. Den står ofta för energi och skönhetens ursprung. Även om jag själv älskar det som kommer med åldern – integritet, så återvänder även jag till ungdomskälla ibland.

Matematikern gör sitt intåg och undrar om en iskall dryck kan fresta mig. Jag lyfter mina ögon mot TV-programmet om mat. Hmmm, fick han till det med lite godis också? Jösses, ögongodis och godis.. Och matprogram på TV’n. Jag är nöjd, på mitt vis…

image

Kommentera

