Citronpeppar endast för dem över 40?

Jag tar en rast och zappar mellan kanalerna. Hör på ett matprogram att citronpeppar har alla över 40. Är det så? undrar jag. Min karl , Mr M, älskar citronpeppar och han är inte ens nära 40. Tror det är ett arv från hans mor, och självklart är hon över 40. Hur många gillar egentligen citronpeppar? Och varför gör Mr M det? Han äter inte fisk eller skaldjur.

Eftersom jag inte hittar något svar kan jag istället berätta att idag har jag varit på yoga, under arbetstid. Det var med besvikelse jag mötte kvinnan längst fram. Attans, fröken bikram hade fått förhinder och istället fanns där fru hatha yoga. Inte direkt min favorit, för andas, det kan jag göra på soffan framför tvn. Men klart godkänt som arbete. Och för att ragga lite pluspoäng hos er läsare, kan jag berätta att jag besökt gymmet tillsammans med Mr M på kvällstid två gånger denna vecka. Nöjd!

Så här på kvällskvisten bakar jag. Den enda krydda jag använt är två nypor salt. Jag mutar nämligen ”mina ungar” i skolan! Att ta lite tid och läsa en bok resulterar i fika, hembakt fika. Det funkar bra och brukar vara supertrevligt. Ikväll ska även Mr M få en bit när han kommer hem efter träningen, för självklart måste det provsmakas. Jag skippade faktiskt möjligheten till att simma ikväll för att fortsätta förberedelserna inför imorgon samt plocka lite. Mr M pluggar nu så jag har lite mer ansvar än vanligt. Kärleken måste ju få studietid!

Vi har ingen citronpeppar här i den nya lägenheten. Däremot aromat, något som Mr M använder till mycket, själv avstår jag gärna. För mig räcker det med salt, peppar, Cayenne och curry. Vi har dessutom en burk vaniljpulver som vi inhandlade till bullbaket. Kanel är också bra, men något mer kan jag inte komma på just nu. Jag tänker därför återgå till fixandet i köket. Jag måste ju packa en låda med porslin inför morgondagens fika.

Kommentera

