Bokstaven X

Han tittar upp från korsordet: Jag vet inte om x är med alfabetet. Han minns inte mitt namn eller när jag är född. Han kan inte heller sin hunds namn utan läser det dagligen på en påse från ett hundkalas vi en gång var gäster på.

Men ibland kommer det minnen från förr och han måste fråga om dem stämmer, om dem verkligen hänt. Han överraskar ofta och det är helt logiskt och i sin ordning. Det är många skratt min biologiska pappa bjuder på. Och det är intressant, för det har inte alltid varit så.

Jag köpte mig och Mr M en chokladask, eller ja, varsin chokladjulkalender. Han fick välja gul eller blå. Han valde blå. Eftersom han är den gottegris han är påminde jag om att han får endast äta en om dagen. Nää du, svarade han glatt. Så är det inte alls. Det är bara så att man ska ta dem i en viss ordning; 1, 2,3…

Mr M är mer än bara söt. Han är smart med glimten i ögat. Kanske kan man likaväl äta chokladkalendern med start på nummer ett oavsett dag och datum. Det känns befriande, tycker jag. Vi har alla vår ordning och behöver man inte bokstaven x så kanske den inte finns i alfabetet. Jag kommer dock arbeta för att vi iallafall äter dem tillsammans.

Kommentera

