Julmys -en liten gran i skogen…

I skogen här bredvid oss är det någon som satt upp lyktor i ett träd, en gran närmare bestämt. Nedanför står en burk med tändstickor och värmeljus. Man undrar vem det är som tagit sig tiden, men visst är det härligt att något gjort det! Vi har passerat granen två gånger men ännu inte tänt något ljus. Kanske vågar vi på oss det nästa gång. Själva har vi hämtat hem vår gran. Vi knökade in den i den nya bilen -galet men sant! Nu står den utanför och väntar på att få komma in och få juleskrud. Det kommer att hända nu i veckan.

Som vanligt försvann helgen i ett svep. Vi träffade vänner, städade och fixade inför julen. Mr M ansvarade för snabeldraken och Leo skyddade råttan medan jag diskade och piffade med julsakerna. Till tråkigheterna hör det att Mr M tyvärr förlorade sin gammelmormor i lördags morgon, så det blir begravning för oss i Norge under mellandagarna. Det är sorgligt men hon var gammal och sjuk så det var ändå något väntat. Mr M’s kusin S har ett foto med fem generationer -visst är det häftigt! Jag tror att jag har ett med fyra, då det trots allt inte är så längesedan min gammelfarmor gick bort.

 

Idag är Mr M och äter julgröt med sitt nya fotbollslag. Det är så härligt att se honom komma hem glad från träningen. Det var inte riktigt så när han spelade med sitt gamla lag. Jag hoppas att han kommer hem lika lycklig idag. Jag är också glad -inte bara är han rödvit utan nu får han dessutom träningskläder där så jag slipper tvätta. De luktar nämligen inte så gott! Det kan man kanske inte tro om den söta pojken..

Jag är stolt över honom. Jag tycker att han tar mogna beslut för att säkra sin framtid, vår framtid. Det är något spännande att prata om framtiden för vi vet inte riktigt hur den ser ut. Inte mer än att han ska läsa och att han ska vara inom vården. Många frågor utan svar; Vem blir det som lagar mat på daglig basis? Busskort? Schema? Ekonomi? Extraarbete -hinns det med?

Ikväll har jag, förutom att satt kulor i klädträdet i hallen, bestämt mig för att göra julgodis. Inte allt men något. Tror att jag börjar med rocky road, för knäck, det är Mr M ganska så bra på. Fudge ska också göras men det tror jag får bli imorgon. Jag älskar fudge. Vi är dock gottegrisar båda två (Mr M mest!) och det kan vara så att allt tar slut.

När det gäller choklad kan vi dock inte skylla på Leo, därför har vi skjutit på att göra julgodiset. Men det är hög tid nu, då vår jul börjar redan på fredag, alltså dagen före julafton med julmys med kära familjemedlemmar, bland annat mamma M och hennes ❤ samt min biologiska pappa. Jag hoppas dessutom att Mr M’s bror med flickvän kan komma. Det blir till att öppna några paket redan då och mysa här hemma hos oss, och förhoppningsvis har vi godis kvar att bjuda på!

 

3 thoughts on “Julmys -en liten gran i skogen…

Kommentera

