Vampyr eller möjligtvis änglatofflor…

Det bor en vampyr under vår säng. Har ni sett Breaking Dawn så vet ni att det är fjädrarna jag tänker på. Det finns fjädrar under sängen och de har få likheter med änglars tofflor. Någon måste ha bitit i duntäcket. Just idag nöjer jag mig med en tur med snabeldraken men jag bör se över vår inneboende snarast.

Idag var det en sådan där dag som krävde potatisgratäng med mycket vitlök och grädde. Nyårsfestens födelsedagskalas har lämnat oss trötta men jag har turligt nog semester och får mysa runt i mysbyxor. Påsarna från det blågula varuhuset står fortfarande ouppackade men det kan bli morgondagens uppgift. Turligt nog har dock hunden tagit med mig på promenad och Mr M likaså, annars hade det nog bara blivit film.

Jag såg idag Svinalängorna. Något av en disturbing film. Inte ens mysfilten kunde mjuka upp det jag såg. Jag har svårt för att se barn bli så utsatta. Jag har svårt för att se föräldrar bete sig som svin. Svårt att se utsatta kvinnor ätas upp av sin maktlöshet. Den känslan innefann sig också när vi såg Breaking Dawn, trots omgivningen av underbara Dublin.

Porträttet av Bella är fruktansvärt och filmen väcker en avsky som inte fanns när jag läste boken, precis som titeln ovan. Bella är svag, blek och bara fånigt kär i en farlig kille. Bara en korkad tjej hade stannat. Den gör sig bättre i bokform, för min Bella är starkare, något mindre blåslagen och fjädrarna är färre. Sängen något brusten och inte alls sönderslagen som i filmen. Fjädrarna kan sugas upp av snabeldraken, precis som här. Svinalängorna har dock ingen räddning, endast avstånd i takt med att sidorna vänds.

Hur som helst, ännu en veckas ledighet kvarstår. Jag har några måsten blandat med mycket fri tid. Det handlar inte bara om fjädrar och blågula kassar, utan om att verkligen leva. Jag återgår därför till att se ytterligare en film, om kärlek denna gången. Gärna av den sockersöta typen som jag själv upplever. Ja ja, annars är det bara att stänga av.

Kommentera

