Visdom

Det finns så mycket visdom i världen. Och då pratar jag inte tänder. Ändå mår man ibland som man mår och handlar som man gör. Och inte alltid till det som är till fördel, varken för en själv eller andra. En självplågare plågar alltid sig själv, med vinning för något annat. Något för en utomstående kanske helt obegripligt. Att aldrig vara bra nog, att aldrig få nog kan jämställas med att aldrig vara nöjd. Hur ologiskt det än är finns det lite av detta inom alla, av olika hög grad.

Just idag har uppmuntrande ord och ordspråk passerat min väg, men inget fastnade kanske lika bra som det här, så därför tänkte jag dela det med er. Det kunde lika gärna komma från Dr Phil, eller precis som det borde uttalas Dr Pil eller Dr Feel, hur som helst, vem som helst kan vara källan beroende på vem du frågar, men jag valde att rubricera det som visdom från någon urbefolkning. De visa indianerna. Det lyder så här:

En indian satt och pratade med sitt barnbarn.
Han sa: ”-I alla människor bor det två vargar som slåss.

Den ene är ond. Det är ilska, fruktan, missunnsamhet, avundsjuka,
sorg, arrogans, självömkan, lögn, överlägsenhet och egoism.

Den andra är god. Det är glädje, fred, kärlek, hopp, lugn, ödmjukhet,
välvilja, empati, sanning och tillit”.

”Vilken varg vinner?”, sa barnet.

”-Den du matar”, sa den gamle mannen…

Tankvärt, busenkelt men ändå supersvårt. Jag tror att du vet vad jag menar. Mina egna vargar? Jaaa. Jag tror att jag har handlat rätt idag. Jag är dock inte helt nöjd med mig själv. Jag är nog inte bra nog, inte just idag. Nu ska jag pussa på min sötis och kyla min nykokade fudge. Min sötis är jag nöjd med. Han är alldeles underbar. Han sa precis att han älskade mig. Han är fantastisk. Min fudge, ja det vet vi imorgon. Vaniljen luktade inte så där underbart som jag föreställt mig. Men kanske smakar den desto bättre.

2 thoughts on “Visdom

Kommentera

