…ansvara för spegelbilden…

Man borde se sig själv i spegeln lite oftare. Man porträtterar och paketerar sig själv, och för att vara naturlig krävs ibland ganska mycket. I media kallar man detta att man endast förstärker det som redan fanns. Utgångspunkten är därmed en sämre version, som ofta bara väntar på att bli upptäckt. Vi berömmer varandra för det vi har på oss och för det vi bär, snarare än för det personen faktiskt är.

I realismen står jag. Nykär, underbar, kanske något sårad, något sargad, med skinn på näsan- ibland mer än för mitt förstånd, med hopp om att det som är bra bara ska bli bättre. Att skavankerna ska suddas ut för att inte längre synas.

Mitt mantra är älska och ät.

Det kan låta enkelt, men vi har alla våra vägar att gå. Våra Akilles-hälar att stärka och skydda.

Att ta ansvar för sina tankar, vanor och känslor är svårt. Jag frågar mig dagligen vad jag ska förändra för att må ännu bättre. Vissa delar av mitt liv känns kompletta och kanske även fullbordade, medan andra områden kräver mer träning. Kanske förändring. Det finns sådant jag är mindre stolt över och att bekänna kan vara en del. Att inte tycka om andra kan få en att reflektera -varför ogillar jag denna personen? Att fokusera på det som är bra är därför ett evigt måste. Hur någon är och inte vad personen gör. Visst, du ska träna kondition för att vårda din kropp, men du ska också ta hand om din självkänsla -är det där själen sitter?

För länge sedan, ja det känns så men kanske finns det precis runt hörnet, trodde jag på sådant som var övernaturligt. Jag trodde också på det som sägs vara grundläggande naturligt. Idag vet jag inte längre vad jag tror på. Jag sökte efter religion, jag sökte efter andlighet och jag fann ingenting. Inget av substans, inte för nu i alla fall. Om du säger att det spökar, så tror jag inte att du ljuger. Det är bara det att jag just nu fastnat i realismen och inte längre ser allt däremellan. Jag ser min spegelbild, inte mer. Denna värld är lite mer trist, kanske mer grå, men jag äger dock mer av min tid. Jag kan inte förlita mig på ödet.

Du kan inte simma din själ hel. Men det hjälper. Du kan inte heller ta någon genväg där kardborreskor ersätter knytskor. Jag önskar ibland att jag trodde på en högre makt. Det hade varit enklare då tror jag.

4 thoughts on “…ansvara för spegelbilden…

  1. Som du vet älskar jag att läsa din blogg. Den får mig att le och många gånger att tänka till. Kloka ord blandat med glädje och ibland den sorg du bär med dig. Jag vet att det är lätt att säga att man skall tänka positivt och det är lätta ord att säga, men inte lika lätta tankar att tänka…..tyvärr. När jag tycker det är som mörkast, även om det kanske inte är så mörkt som ditt mörker, försöker jag istället fokusera på allt det ljusa. Min underbara familj och De fantastiska människor som faktiskt finns runt mig. De som älskar mig för den jag är, trots mina fel och brister, trots min frispråkighet, mitt pladdrande och mina allför ofta korkade kommentarer. De finns runt dig också och älskar dig för den du är. Det är dem man skall omge sig med, de ger dig gläde, självkänsla och positiv energi. De älskar DIG FÖR ATT du är just DEN DU ÄR.
    Kramizar i massor<3

    • Tack Marie!
      Jag uppskattar att du följer den! Visst är det så att jag är älskad, och jag vet inte om jag är så mörk som mina ord faktiskt lämnar spår av. Det är liksom där det mörka kommer ut, i orden och inte i min handling. Makes sense? Ja, ja, jag tror att det är så det är!

      Tack för att du kommenterar. Det betyder massor.
      Kramar till dig och till familjen!

  2. Visst ar det sa vi borde leva i nuet och visa oss sjalva och andra uppskattning for personen inte for de yttre kvaliteterna. Det ar sa harligt att lasa din blogg dar du uppmuntrar andra till att ta vara pa sig sjalva. Tack Therese for att du ar du, fina du!

    • Tack för dina uppmuntrande ord! Det är alltid lika kul att veta vem som läser. Mina tankar kring att må bra är svammel mest för mig, men det är alltid intressant att veta hur andra tänker- kanske kan mina tankar utvecklas?!

      Hoppas att nu har en urskön semester! Kram

Kommentera

