När kalla nätter plågar mig…

Det finns en bok som jag tänkt mycket på, men som jag inte riktigt kommit mig för att läsa. Det är Jessica Anderssons självbiografiska bok När kalla nätter plågar mig med minnen av hur det var. Den har fått både ris och ros i bloggar och i media. Jag har läst utdrag ur den och jag har då blivit imponerad av hennes sätt att bygga meningar. Det är inte bara ord utan en följsam historia. Hon har något att berätta. Jag har därför en förhoppning att hennes bok kan vara läsvärd.

Varför just Jessica, ja säg det. Det har inget med hennes musik att göra, utan mer kanske att hennes liv ligger inte så långt bort ifrån mig och mitt liv. Det är den känslan jag har, även om den kanske inte är helt realistisk. Hon är uppväxt inte långt härifrån och hon är endast några år äldre än mig. Kanske ligger det inte djupare än att jag vill läsa Patrik Sjöbergs biografi också och det faktum att jag redan läst Zlatans. Det var ju julklappen! Hmm, Mr M’s julklapp närmare bestämt, men ”allt mitt är ditt” i detta hushållet.

Idag valde jag att se programmet då hon medverkade i Livet blir bättre. Ja, jag är ju en lipsill när det kommer till att ta del av mänskliga öden, så visst, det dröjde inte länge innan tårarna föll. Även där hade hon något att berätta. Hennes ord om hur hennes mamma sprang barfota ut i snön, naken och full ropandes ”Ta inte mina barn” har fastnat. Hon höll avslutningsvis ett tal som inte handlade om att klanka ner på sin alkoholiserade mamma, utan som handlade om att förstå och ändå gå vidare med hopp om livet. Om ni inte har sett det, så gör det. Det finns på TV3 play.

När övergav hoppet dig?

Man slutar aldrig hoppas på någon man älskar…

Boken?  Ja, snart ska jag läsa den.

One thought on “När kalla nätter plågar mig…

  1. Jag har heller inte läst den, men är nyfiken då jag bara läst goda omdömen. Patriks bok berörde. mycket.
    Ibland behöver vi ta del av andras öden för att få perspektiv på våga egna liv.

    Kram

Kommentera

