Julgodis i stora lass!

Jag fick en förfrågan om jag kunde dela med mig av mina recept på julgodis. Visst kan jag det! Dags att återuppleva julen.

Jag börjar med fudgen och Leilas Rocky Road. Fudgen kan man inte leva utan och Rocky Road, ja, så mäktig att det räcker med en liten liten bit då och då. Och vad det gäller den sistnämnda så brukar jag inte köra med recept, utan jag slänger ner det jag har i smält mjölkchoklad. Det blir gott hur som helst!

Mammas Fudge

ca 50 bitar

Ingredienser:

3 dl grädde
3 dl socker
1 msk smör
1 msk sirap
3 msk kakao

Gör så här:

1. Blanda vispgrädde, socker, smör och sirap i en kastrull som rymmer minst 2 liter. Den ska vara tjockbottnad.

2. Koka upp och koka utan lock tills smeten kan formas till en kula. Har du termometer så ska smeten vara 125* varm annars så fungerar det med att droppa smet i ett glas vatten. Det tar ca 40 minuter. Rör ofta. Jag kokar ofta upp på högsta värme och sänker sedan till låg värme. Det ska koka men inte bränna.

3. Tillsätt smaksättningen, kakaon, och häll smeten i en form. Jag brukar lägga smörgåspapper i en Gerberaform, som har ca måttet 15 x15 cm, och sedan hälla i smeten. Plasta och ställ in kylen i ca 3 timmar. Skär sedan i bitar.

Du kan smaksätta med vad du vill. Sist bytte jag ut kakaon mot vanilj. Då använde jag istället 2 msk vaniljpulver samt lite vaniljsocker. Nästa gång blir det nog en kombination av choklad och vanilj.

image

MUMS VA GOTT!

Leilas Rocky Road

Ingredienser:

600 g  choklad (mörk kvalitetschoklad 70 % säger Leila, god choklad säger jag!)
2 påsar dumlekola
2 nävar minimarshmallows
3 dl salta jordnötter
1 dl skalade pistagenötter

Gör så här:

1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).

2. Blanda samtliga ingredienser.

3. Fyll smeten i en form täckt med smörpapper. Jag låter den bli ca 2 cm tjock. Jag brukar använda Gerberas lasgneform. Plasta och låt stelna i kylskåp. 3 timmar brukar vara lagom.

4. När kakan har stelnat, skär upp den i mumsbitar.

Du bör förvara din Rocky Road i kylen hela tiden, för annars smälter chokladen. Fyll hellre på fatet ofta, för den är godast kall. Jag följer sällan receptet när jag gör detta. Dessutom brukar jag bara göra en halv sats. Det räcker ändå för tre dagars julfirande och det brukar finnas kvar mumsbitar i kylen ända fram till Nyårsfirandet. Då är man dock supertrött på att mumsa på detta!  Samma ”problem” finns inte med fugden. Den försvinner av sig självt!

Leila Lindholm

Njut mycket och LYCKA TILL!

Kommentera

