Vilse hos älskade bror

Igår gick jag vilse hos min älskade bror. Hans nya lägenhet är jättestor och jättefräsch. Man blev lite avundsjuk och undrade hur i helsike kunde jag och Mr M tacka nej till lägenheten ovanför. Fast vi vill vara där vi är, så är det ju. Det var bara en sådär kortsiktig tanke. Det känns skönt att älskade bror har flyttat in till 50-skyltarnas centrum och faktiskt fått sig en egen lya, helt pappa-fri. Pappa far hade inte kommit dit för den ligger på andra våningen, eller som älskade bror sa ”jag hade fått vinscha han in genom fönstret”. Men pappa far hade varit stolt, för den var underbart stor med flertalet fönster, högt till tak, två kakelugnar, diskmaskin (just nu icke fungerande!) och glasat uterum. Ja, fantastisk!

image

image

Vi tänkte hjälpa till med flyttandet, Leo och jag. Vi gick till huset i backen, men det verkade som älskade bror redan hade hunnit iväg. Hann han verkligen flyttstäda? Leo väntade tappert utanför dörren, gnydde högljutt och lyssnade sedan om älskade bror var på väg. De har ett speciellt band dem där två, och jag kan enklast beskriva det som ett högljutt ylande. Det är en vänskap där det är okej att dela på en glass. Dennis slickar och ger sedan till Leo som slickar och sedan fortsätter Dennis åter på glassen. De gör så och det är helt naturligt så här 8 år senare. Ja, Leo är faktiskt snart 8 år.

image

Ja, bilden gör inte lyan rättvisa men ni kan i alla fall se delar av vardagsrummet. Fantastiskt! Mamma följde med när Leo och jag besökte älskade bror. Han och Herr B byggde en TV-bänk och fröken C låg sjuk i soffan. Kan berätta att TV-bänken tog flertalet timmar att bygga, trots att instruktionsboken sa ca 60 min, hur som helst, fint blev det i alla fall. Mamma började genast städa och fixa i köket med att packa upp porslin. Älskade broder skickade sedan henne till affären för att köpa nödvändiga saker, så som kaffe till oss gäster, tandborste och tandkräm. Härliga mamma kom tillbaka med allt inklusive glödlampor och handdukar till både badrum och kök. Gulligt! Fröken C ställde sedan ut ljuslyktor och vi njöt av fikan i den härliga miljön.

När vi skulle gå, upptäckte jag att mamma hade nävarna fulla med tvätt. Älskade brors tvätt -jösses!, ja, ja. Vad ska man säga? Jo, jag kommer med min på söndag. Nää, skulle inte tro det.. Åhh, måste dessutom berätta att syster yster med man och underbara Charlie kom förbi. Vi hade då en härlig dansstund med lilla Charlie som bjöd på många, många skratt. Hon var på ett extra underbart humör och fick oss alla att dansa och skratta. Älskade broder har, precis som pappa far alltid hade, ett riktigt bra tryck i sina högtalare och Charlie är helt tokig i att dansa. UNDERBART! Det är en skön egenskap, för dansare uppfattar jag som glada personer över lag, undantaget balettdansöser. När Herr B bytte låt sträckte hon ut armarna och tittade på honom och utan ett ord för stod vi att de utsträckta händer betydde ”Vad hände med musiken?”.

Ååå, jag kom på lillebror med att stå precis som pappa far brukade så, men händerna bak på höften,  platsen är också kallad kärlekshandttag. Älskade bror ställde sig så när han och mamma hade genomgången över vad mamma hade gjort i köket, var som nu stod var och hur han kunde placera framtida inköp. Han stod precis som pappa far och lyssnade och diskuterade. Jag skrattade högt. Det finns en bild publicerad i tidningen där Mr M och älskade bror har varit med om en moped-olycka och älskade bror ligger och får hjälp av sjukvårdare på olycksplatsen. Med på bilden finns också pappa far och han står lutad över häcken med händerna bak på kärlekshantagena. Kan tänka mig att dialogen gick något i stil med ”Ja ha, va detta verkligen nödvändigt?”.

På tal på Mr M, jo han har äntligen fått sina efterlängtade fotbollsskor. Tyvärr var det ena paret för stort, men han får byta till en mindre storlek. Ja, vi har ju inte bara varit hos älskade bror. Vi bestämde att det var dags för lite piff och solen gav oss vårkänslor. Det blev därmed vårblommor i kruka på trappan. Visst, det är lite tidigt men det behövdes i all lera. Man blir ju glad varje gång man kommer hem och går in.

image

image

One thought on “Vilse hos älskade bror

Kommentera

