Lingon Grova

image

Min man fick välja bröd senast. Han valde Lingon Grova. Ovan på bilden ser ni en upphottad variant med spenat, ost, kyckling och rödlök. Allt pålägg gör den ätbar. Det är ett faktum. Jag ogillar nyttigt bröd. 

Men jag tänker att det är nyttigt så jag äter ändå. På kvällen är det ok, men en sådan skiva på morgonen med ost… Ja jösses, jag mår illa i en timma. Snacka om mättnad. Den känns lite mer lättsmält om den får ligga någon timme i plast. Den mjuknar liksom till då.

När jag städade på en lackeringsfirma för några år sedan låg det alltid en påse Lingon Grova på mikron. Det är rätt imponerande att trycka i sig ett par skivor ”papper”, den grova sorten typ storlek A5, dagligen. Idag ter det sig som en obegriplig handling, om än en överdrift.

När vi handlade förut köpte Mr M en annan brödsort. Mjuka goda rågbullar. Fluffigt och gott. Ikväll valde jag ändå att ta den näst sista skivan av Lingon Grova. Jag är inte otacksam eller kräsen. Jag tänker att övning ger färdighet.

Kommentera

