Mobbning i alla former…

Det har varit en tung dag idag i skolan. Vi lärare fick se en film om mobbning och sedan prata om detta. Jag tyckte det var ytterst jobbigt då jag i alla år som lärare mött så många socialt utsatta elever. Jag gråter, för det tar inte slut. Det finns överallt. I olika skikt. På olika platser. På olika sätt.

De elever jag mött, har inte som i filmen tagit sitt liv eller tagit med en pistol till skolan, men det är ändå frustrerande. Jag har inga bra svar, man gör det man tror är rätt. Man säger ifrån. Jag tycker ändå, känslan av att man inte räcker till är stor. Det är för få vuxna i skolan. Alltid.

När dessutom inte ens vuxna kan hålla sams, hur kan vi då begära att våra barn ska göra det?

Jag sov nästan en timma efter att jag kommit hem. Jag drar mitt strå till stacken. Jag hoppas att det räcker.

Kommentera

